Інформація для бібліотечних працівників

Вебінар як нова форма професійного спілкування

Вебінари – це заходи, подібні до звичайних семінарів. Тут так само передбачено послідовні доповіді, показ презентацій, запитання й відповіді тощо. Проте, все це  відбувається в режимі реального часу або, як нині кажуть, в онлайновому режимі, через Інтернет. Кожен учасник перебуває біля свого комп’ютера чи все, що відбувається на вебінарі, проектується для певної групи учасників на великому екрані. І все це, зрозуміло, не залежить від географії й місцезнаходження тих, що вирішили цілеспрямовано поспілкуватися. Відмінність вебінару від відеоконференції полягає в тому, що з’являється можливість перетворення доволі великої кількості глядачів у реальних співрозмовників. При цьому необхідно лише встановити мікрофон, або ще краще – веб-камери. Отже, проведення вебінарів дає можливість брати участь у багатосторонніх відео- й аудіоконференціях; завантажувати і переглядати презентації та відеоматеріали; спілкуватись у чаті; демонструвати учасникам екран комп’ютера ведучого.

Використання цієї нової технології дистанційного навчання й спілкування також дозволяє:

  • значно зменшити витрати на проведення того чи іншого заходу, бо на вебінар не потрібно виділяти чималі кошти на оренду приміщення, поїздки до місцяпроведення як учасників, так і лекторів, проживання в готелі, добові на відрядження тощо;
  • організовувати навчання, спілкування великої кількості людей;
  • підвищити рівень проведення семінарів, якість передачі потрібної інформації за рахунок застосування сучасних технічних засобів;
  • одержати унікальну можливість, як кажуть, наживо бачити й чути відомих, популярних письменників, діячів науки, культури або їх спадкоємців та водночас спілкуватися з ними в режимі он-лайн і т. ін.

Як використовувати qr-коди у бібліотеці

QR-код – це один з видів матричного (двомірного) коду (2D-barcode), його придумали в Японії в 1994 році. "QR" – це скорочення від "QuickResponse", "Швидкий відгук", тобто QR-код покликаний швидко доносити зашифровану інформацію до користувача.

QR-коди дуже поширені в Японії, там вони є найпопулярнішим видом 2D-кодів. Код може містити будь-який текст, що складається з літер, цифр і символів або посилання, за якими користувач може отримати інформацію про об'єкт чи місці на якому цей код нанесений. Усередині QR-коду службова інформація, яка дозволяє визначити, посилання це, текст, SMS, візитна картка або інші дані. Програма-сканер визначає тип повідомлення і пропонує користувачеві відповідну дію. Якщо посилання – програма-сканер запропонує по ній перейти, якщо SMS – відправити, якщо текст – зберегти або скопіювати.

Спеціальне програмне забезпечення встановлюється на мобільних телефонах, смартфонах або ноутбуках (на багатьох телефонах вже встановлені програми розпізнавання кодів). Двомірний код містить набагато більше інформації, ніж одномірний код такого ж розміру. Повертаючись до початку, нам залишається розмістити такий квадратик на своїй візитній картці і ми значно полегшимо збереження інформації для будь-якого, хто отримає візитку. Одержувачу необхідно просто навести камеру мобільного на двомірний код і вся інформація виявиться у нього в телефоні і її можна відразу зберегти.

Таким чином, QR-код може використовуватися скрізь: починаючи від звичайного плаката і закінчуючи святковим тортом! Все обмежується тільки фантазією.

У нашій країні QR-код поки ще не отримав загального визнання і схвалення. Зараз нам просто необхідно своєчасно адаптуватися до умов ринку. На сьогоднішній день в наших руках з'явився ще один унікальний інструмент, який дозволить нам стати ще трохи ближче до потенційного користувача або споживача. Відмовлятися від звичайного одновимірного штрих-коду не варто. Якщо раніше штрих-код був зрозумілий лише для касових апаратів, то тепер завдяки QR-коду можна, лише володіючи мобільним телефоном з вбудованою фотокамерою, отримувати повну і достовірну інформацію про товар, виробника, дату виготовлення та багато іншого. Питання лише в тому, як скоро це зрозуміють наші фахівці.

Кілька способів використання qr-кодів для того, щоб упорядкувати стратегію маркетингу вашої бібліотеки:

  • На візитних картках: швидкий і простий спосіб використання QR-кодів для своїх професійних цілей – розмістити їх на візитних картках. Створіть штрих-код, який направляє сканери на ваше онлайн-резюме, сторінку в Facebook або веб-сайт бібліотеки, щоб допомогти новим користувачам (читачам) знайти вас або вашу бібліотеку швидше.
  • На рекламних матеріалах: бібліотеки випускають величезну кількість листівок, буклетів, програм, роздавальних матеріалів, брошур і безліч інших матеріалів у складі бібліотечного прес-кита. Додайте QR-коди для прямих користувачів до конкретного відео ваших заходів, відправте їх на базу фотозвітів, змусьте їх перейти за вами на Twitter, або направте їх на цільову сторінку, що просуває нову бібліотечну кампанію та підходе для мобільних пристроїв.
  • У рамках акцій: Якщо ви дійсно хочете, щоб люди звертали увагу на QR коди, зробіть для них щось гарне й веселе. (Приклад: Ігри з використанням QR-кодів та орієнтування в фонді бібліотеки).

Що потрібно пам'ятати

Якщо ви збираєтеся використовувати QR коди для просування бібліотечних послуг, ви повинні також пам'ятати, що QR-коди – і додатки, які можуть зчитувати їх – все ще незнайомі більшості людей.

Так, все більше і більше людей починають пов'язувати з кодами свої дії, але не слід думати, що ваші користувачі будуть знати, що робити. Зробіть посилання на роз'яснення, як сканувати QR-код і проінструктуйте читачів, де вони можуть взяти зчитувальні додатки. Також пам'ятайте, що QR-коди повинні забезпечити якусь цінність скануванню. Вам може бути легко направити сканери QR-кодів на свій сайт, але буде шкода, якщо це виявиться не найпривабливіше місце для направлення людей.

Генератори і сканери qr-кодів

Швидкий пошук Google по категорії "генератор QR-коду" – ось все, що потрібно, щоб знайти безліч місць, де ви можете створити власні штрих-коди.

  • Цікавий QR-генератор, з розширеним функціоналом PHP QR Code and Data Matrix Generator – Генератор "красивих" QR, вставка тексту в QR www.mojiq.kazina.com/ ;
  • Онлайн QR декодер QRDecoder;
  • Ще одна реалізація QR кодування на Perl+PHP www.swetake.com/qr/qr_cgi_e.html;
  • QR code плагін для WordPress www.anton.shevchuk.name/wordpress/qr-code/ ;
  • PHP-клас для генерації QR-коду від Павла Новицького –  www.e-luge.net/blog/full/655063.html;
  • MX QR code під ExpressionEngine. Базується на коді від Swetake - MX QR code;
  • QR-code модуль для Drupal www.drupal.org/project/qrs_sheets ;
  • Найкращий зчитувач QR-code з екрану BarShow і кращий генератор BarShow від Jaxo Systems. Написано на Java так-що для користувачів Linux / MacOS якраз.

    Сервісів для створення QR-кодів теж вистачає. Ось один з них – http://qrcode.kaywa.com/. Просто внесіть в полі необхідну інформацію і натискаєте "Generate!".


    Андрій Олегович Федоров, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри бібліотекознавства та бібліографознавства Чуваського державного інституту культури і мистецтв, автор блогу "Идеи простых решений"